A K T U E L L U T G I V N I N G


GLOBALISTER
av
Quinn Slobodian

Mot slutet av 1900-talet tycktes en nyliberal marknadsekonomi ha erövrat världen. I en ögonöppnande historia beskriver historikern Quinn Slobodian denna nyliberalism som ett svar på de utmaningar som den klassiska liberalismen ställdes inför av den framväxande demokratin och den postkoloniala rörelsen. I centrum står kända och okända aktörer i den liberala internationalism som agerade inom affärsliv, akademiskt arbete, organisationer och förvaltningar från 20-talets Wien till skapandet av Europeiska unionen och 90-talets WTO — nyliberala ikoner som ekonomen F. A. von Hayek, politiska entreprenörer som William Rappard och diskreta jurister som Jan Tumlir. De som genom idé och handling bidrog till en konstitutionell begränsning av demokratin där ekonomin kapslades in till skydd från kraven på social rättvisa genom att makten överfördes till federala, transnationella och övernationella juridiska eller politiska institutioner. En rörelse som avfärdar social rättvisa som en utopi men som ersatte den med en egen utopisk världsordning. Läs mer

UTKOMMEN

Quinn Slobodian
Globalister - Imperiets fall och nyliberalismens uppkomst
Bokförlaget Hansson & Bruce, 2023.
Originalets titel Globalists The end of empire and birth of neoliberalism Harvard 2018.
Svensk översättning av Erik Philipsson och Bo Greider.

Recension av Globalister i Tidskriften Respons

”Slobodians utmärkta bok… i ypperlig översättning av Erik Philipsson och Bo Greider…” ”… är mycket rekommenderad läsning.”

Klicka på bilden för att läsa!


K O M M A N D E U T G I V N I N G

KAPITALISMENS URSPRUNG

av Ellen Meiksins Wood

Bilden av kapitalismen som historiens slutdestination hör till en av vår tids mest omhuldade föreställningar. I Kapitalismens ursprung går den amerikansk-kanadensiska historikern Ellen Meiksins Wood i dialog med de förhärskande teorierna om hur detta ekonomiska system uppstod och visar att de grundar sig på en felaktig föreställning om historien och människans drivkrafter. Snarare än att se kapitalism som en naturlig följd av tendenser som legat förborgade i vårt medvetande sedan tidernas begynnelse, förankrar Meiksins Wood systemet i en historisk process som inleddes på den engelska landsbygden under 1500- och 1600-talet. Genom att betona klasskampen mellan bönder och godsägare och redogöra för hur de nya egendomsförhållandena gav upphov till krav på konkurrens, vinstmaximering och ökad produktivitet, skriver Meiksins Wood in sig i en levande marxistisk idétradition. Hon påminner oss därmed än en gång om att kapitalismen inte är människans naturliga tillstånd och att andra sätt att organisera vårt samhälle är möjliga.


Utkommer i december 2023

Kapitalismens ursprung av Ellen Meiksins Wood
Originalets titel The Origin of Capitalism

Svensk översättning av Erik Philipsson



K O M M A N D E U T G I V N I N G

DE SVARTA JAKOBINERNA
av C.L.R. JAMES

I augusti 1791, på on Hispaniola i Vastindien, bryter den svarta slavbefolkningen i den franska kolonin Saint Domingue sina bojor. Efter tolv års blodig kamp mellan den vita, svarta och mixade befolkningen; och efter att franska, engelska och spanska arméer besegrats i ett utdraget kolonialkrig, avskaffas slaveriet, och den självständiga nationen Haiti utropas. Världen hade för första gången sett ett segrande slavuppror.Den trinidadiske författaren och aktivisten C. L. R. James,  skildrar i sin berättelse om revolutionsledaren Toussaint Louverture hur den pågående franska revolutionens ideal om människans rättigheter, kolliderade med den franska handelskapitalismens intresse i Karibbiens plantagekonomier som byggde på att 500 000 slavar pumpade ut en aldrig tidigare skådad vinster i den globala atlantiska ekonomin. De Svarta Jakobinerna visar hur motsättningar mellan klasser, nationer och individer, färgade av den koloniala rasideologins förtryck formade det första koloniala befrielsekriget. C. L. R. James De svarta Jakobinerna från 1938 är en oundgänglig del av den antikoloniala historien och det väldiga skedet när jordens fördömda först reste sig.

Utkommer - så fort vi kan

De svarta jakobinerna av C. L. R. James
Bokförlaget Hansson & Bruce, 2023.

Originalets titel The Black Jacobins


T I D I G A R E U T G I V N I N G


VI KROSSAR FASCISTER
av Daniel Sonabend


Vikrossarfascister.jpg

När de återvände hem till Londons East End efter att ha kämpat mot fascism och nazism i andra världskriget upptäckte Gerry Flamberg, Morris Beckman och andra londonkillar av judisk härkomst, att kampen ännu inte var över. Englands egna fascister var tillbaka på gatorna och bakom scenen förberedde ledaren Oswald Mosley en comeback. 43 judiska krigsveteraner beslöt att ta saken i egna händer. 1946 bildade de Grupp 43 och det blev snart känt att de var beredda att stoppa den yttersta högern med alla tillgängliga medel. Unga män och kvinnor, judar och icke-judar, slöt upp tillsammans med härdade krigsveteraner för att krossa fascisternas möten och infiltrera deras organisationer. Kampen kulminerade sommaren 1947 med slaget om Ridley Road, då tusentals människor gick ut på gatorna i Hackney i den östra Londonstadsdelen Dalston för att delta i de veckovisa sammandrabbningarna.
Daniel Sonabends berättelse tar oss med ut på Londons gator där en hård gatupolitisk verklighet tvingade människor att stå upp för sitt värde, en läglig och underhållande lektion i hur man konfronterar fascister — och vinner.
Vi krossar fascister av Daniel Sonabend är en fartfylld beskrivning av judiskt liv i Londons arbetarklassområden som samtidigt ger en fördjupad bild av fascismens efterkrigshistoria. Berättelsen är också en inspiration till alla trängda gemenskaper världen över att stå upp för sina rättigheter.  Läs mer….

Vi krossar fascister av Daniel Sonabend
Bokförlaget Hansson & Bruce 2021.

Originalets titel We Fight Fascists, Verso, 2019.
Svensk översättning av Bo Greider


MAKTPARADOXEN
av Dacher Keltner


Med stöd av en mängd nyare forskning omprövar den amerikanska psykologen Dacher Keltner våra vanliga föreställningar om makt och socialt inflytande.
Utgångspunkten är att makt är en positiv förändringskraft som skapar individuell initiativkraft och legitimitet för förändringar i sociala gemenskaper. Makt ger möjlighet till socialt inflytande, att göra skillnad i världen - något som stärker individen och gynnar kollektivet. Makt uppstår och fördelas dagligen i all mänsklig social interaktion. Men till skillnad från den machiavelliska maktfilosofins manipulationer och våldshandlingar - som präglat mycket av vår syn på oss själva - hävdar Keltner att bestående socialt inflytande främst uppstår ur empati och generositet. Makt är inte något man tar, den är något man får - genom att förbättra andras liv i de sociala nätverk där vi ingår.
I den andra hälften av Keltners bok övergår den optimistiska tonen i en varning: Makt har nämligen den paradoxala förmågan att samtidigt som den kan bidra till att stärka individ och kollektiv, har den egenskapen att i för stora doser underminera hjärnas kapacitet för empatiska relationer till andra människor. Samtidigt skapar för lite makt, för lite socialt inflytande, både psykiskt och fysiskt lidande och underminerar människors förmåga att leva fullödiga liv. Keltner närmar sig en av samtidens ödesfrågor - jämlikheten.
I enkel språkdräkt och med slående exempel ur modern psykologisk forskning, roande experimentella erfarenheter och, inte minst, utifrån sina egna uppväxterfarenheter i ett allt mer ojämlikt USA redogör Keltner för forskningen i de psykologiska mekanismer som formar kollektiv och individ.

Maktparadoxen av Dacher Keltner
Bokförlaget Hansson & Bruce 2021.
Originalets titel The Power Paradox,
Svensk översättning av Erik Philipson.

Maktparadoxen-Omslag.jpg


ATT LYDA AUKTORITETER
av Stanley Milgram 


Onda handlingar utförs inte bara av onda människor. Stanley Milgram chockade världen när han i sitt lydnadsexperiment visade hur vanliga människor, under vissa omständigheter, var beredda att på uppmaning av en auktoritet begå grova våldshandlingar mot oskyldiga människor. Till och med när det skadade andra, och trots att det stred mot deras värderingar så valde ett stort antal vanliga amerikaner i Milgrams klassiska experiment 1961 att frivilligt lyda experimentatorns tillsägelser och ge offret dödliga elchocker.
Ett pessimistiskt bråddjup öppnade sig: vi är alla potentiella förövare. Vanliga människor kan bli delaktiga i destruktiva processer bara genom att lyda och göra sin plikt, ibland utan att själva ens vara i närheten av några onda handlingar, det kan räcka med att skyffla papper på kontoret, ondskan är inte bara allmän den är dessutom banal. Men läser man Milgrams egna sammanfattning Att lyda auktoriteter, så träder en mer komplex bild av människan fram. Studien bestod i själva verket av en mängd olika experiment, med olika förutsättningar och därmed olika utfall. Läs och jämför resultatet av det ikoniska experiment 5 där 65 procent lyder med experiment 11 där försökspersonerna tillsammans revolterar mot
auktoriteten och skonar offret. Mer än femtio år efteråt återstår en mängd frågetecken både kring Milgrams studie i sig men framförallt kring detta akuta och delvis oförklarade fenomen — varför lyder människor? 

Läs översättaren Bo Greiders efterord.

Att lyda auktoriteter av Stanley Milgram,
Bokförlaget Hansson & Bruce, januari 2020.

Originalets titel Obedience to Authority, 1973.
Svensk översättning av Bo Greider. ISBN: 9789198170818.

Attlydaauktoritetomslag.jpg

INDUSTRISAMHÄLLETS FRAMTID
av Theodore Kaczynski


“Det industriella samhället har haft katastrofala konsekvenser för mänskligheten.” Så inledes Industrisamhällets framtid, det manifest som publicerades i amerikansk dagspress 1995 som en eftergift åt den anonyma avsändaren som gjort sig känd som Unabombaren. Under sjutton år hade Unabombaren bedrivit terror mot det han uppfattade som representanter för ett alltmer förtryckande samhälle. Sammanlagt 16 bomber orsakade tre dödsfall och skadade drygt tjugo personer. Unabombaren kunde slutligen gripas 1996 och visade sig vara Theodeore Kaczinsky, en före detta matematikprofessor som dragit sig undan till en enslig tillvaro i en stuga nära Lincoln i Montana.
I Industrisamhällets framtid lägger Kaczinsky fram sin världsbild och motivet till sitt handlande. Han uppmanar till en social revolt mot den teknologiska grundval som han menar hotar alla mänskliga värden, styr våra sociala sammanhang och reducerar mänsklig handling till meningslösa tidsfördriv. För människan i det moderna industriteknologiska samhället återstår bara att lyda och utföra sin plikt mot ett system som reducerat den enskilda människan till en kugge i ett maskineri som den varken förstår eller kan påverka, och
som i förlängningen hotar att göra människan själv överflödig. All samhällskritik måste för att göra upp med människans alienation gå till den teknologiska roten i vårt samhälle, all annan opposition är förljugen eller missriktad.
Kaczinskys manifest måste bedömas både utifrån dess civilisationskritiska rötter, dess tolkning av förhållandet mellan samhällsorganisation och teknologi, dess uppmaning till våldsaktioner och, inte minst, utifrån författarens egna handlingar. Det första steget till det är att läsa Kaczynskis text.

Läs översättaren Erik Philipssons kommentar

Industrisamhällets framtid av Theodore Kaczynski
Bokförlaget Hansson & Bruce, 2019.
Originalets titel The Future of Industrial Society, 1995.
Svensk översättning av Erik Philipsson.

Kascinskyomslag.jpg

ÖMSESIDIG HJÄLP
av Piotr Kropotkin


Hösten 2017 gav bokförlaget Hansson & Bruce ut sin första titel – en nyöversättning av den ryske naturvetaren och politiska aktivisten Piotr Kropotkins populärvetenskapliga klassiker Ömsesidig hjälp. Översättningen är gjord av Bo Greider som också skrivit ett efterord där boken presenteras på ett delvis nytt sätt. 

Piotr Kropotkins Ömsesidig hjälp är en påminnelse om den stora nytta och det nöje som samarbete är för människor och djur – ja, sannolikt för alla levande organismer på vår jord. Trots att boken ofta avfärdats som en naiv predikan över godheten eller som politik i vetenskaplig förklädnad, så har den levt vidare i marginalen av det vetenskapliga och politiska tänkandet. Numera står det dock klart att bokens huvudidé var väl förankrad i den naturvetenskap som utvecklades i författarens hemland Ryssland. Det var först i exil, i kontakt med den tolkning av Darwins utvecklingslära som kommit att dominera den engelska traditionen, som Kropotkins betoning av samarbete snarare än kamp som en verksam faktor i utvecklingen, framstod som naiv. Och det var ju denna darwinism, med sin idé om kamp och konkurrens som kom att prägla 1900-talets vetenskap och i hög grad formade föreställningen om människa och samhälle. Ja själva idén om kollektivt handlande utdömdes av samhällsvetenskapen som – om inte omöjlig – så osannolik. I praktiken kom den typ av kollektiva, jämlika, gemenskaper som i Ömsesidig hjälp framhålls som mest förenliga med människans samarbetsförmåga att trängas undan av hierarkiskt och individuellt organiserade gemenskaper. Kollektiva gemenskaper, både för fördelning av rättigheter och för hantering av gemensamma resurser förpassades till utopierna. Kanske är det just därför Ömsesidig hjälp för en nutida läsare har det nyupptäcktas förmåga att entusiasmera, både med sin kritik av konkurrenstänkandet och skildringen av samarbetets möjligheter, men också för att den slår an en ton av ömsesidighet, nästan vördnad, i förhållande till den biosfär som den nuvarande samhällsordningen hotar i sina grundvalar. 

All is for all! If the man and the woman bear their fair share of work, they have a right to their fair share of all that is produced by all, and that share is enough to secure them well-being. No more of such vague formulas as “The Right to work,” or “To each the whole result of his labour.” What we proclaim is The Right to Well-Being: Well-Being for All!
— Memoirs of a Revolutionist (1899) Part IV, Sect. 3
Piotr Aleksijevitj Kropotkin.

Piotr Aleksijevitj Kropotkin.